Fascinace lidstva přírodními zákony a ději je asi stejně stará a možná i starší než první fyzikální veličina stanovená člověkem. Vezměte si takový čas. Plyne se stále konstantní rychlostí, bez ohledu na to, jestli jej někdo z nás má málo anebo naopak příliš mnoho. Pro všechny ubíhá stejně a nikdo s tím nic neudělá. Svůj příspěvek do diskuse na toto téma přinášejí ve svém konceptu i kanadští BURIED INSIDE, v jejichž případě se jedná i o příspěvek debutní. Ačkoliv má tato kapela z Ottawy za sebou již téměř 8 let existence, své první dlouhohrající nahrávky se dočkává až na sklonku loňského roku a dá se říct, že už tak trochu typicky - pod hlavičkou Relapse Records.
Onu typičnost ve mě evokuje hudební zaměření BURIED INSIDE, plně korespondující s politikou amerického vydavatelství, která spočívá ve snaze objevovat nové kapely, jejichž tvorba se nedá lehce zaškatulkovat a která je svým způsobem do značné míry i stylotvorná. Stejný případ představuje i tato kanadská pětice, i když v mnoha aspektech se zase o nějakém přílišném novátorství hovořit nedá. Faktem však zůstává, že ani hudební obsah „Chronoclast“ není z hlediska škatulkového podchycení jen tak lehkou záležitostí.
Zjednodušeně řečeno - BURIED INSIDE se vezou na v současnosti velmi silné vlně metalického hardcore, ovšem s jedním velmi podstatným dodatkem, a to tím, že se neomezují jen na slepé kopírování už zavedených postupů, ale právě naopak snaží se do tohoto žánru přinést svůj vlastní pohled na věc. Základem jsou masivní kytary, které se, krom svého ostří, nezdráhají ukázat i přívětivější tvář v podobě silných melodií možná trochu připomínajících melodické death metalové kapely ze Skandinávie. Vůbec na kontrastech je postavena celá filozofie „Chronoclast“. Jemný úvod intra vystřídá kytarová hradba, která se po několika okamžicích strhává v doslova živelnou katastrofu. Strhujícímu a zběsilému tempu skladby „Time As Ideology“ se dostává v podobě následující „Time As metodology“ náležitého uvolnění v podobně poloakustických melodií. V mnoha obměnách pak k podobným kontrastům dochází na ploše celého alba, kterému kromě Nicholasova nepříčetného a expresivního vokálního projevu dominují hlavně velmi silné melodie. Těmi kapela opravdu nešetří a dokazuje, že nápadů a entusiasmu má na rozdávání. Právě přítomnost mnoha vskutku nakažlivých motivů mě svádí k domněnce, že „Chronoclast“ by se mohl stát příjemným soustem nejen pro vyznavače hudební brutality a fůzování hardcore s metalem.
Jak jste si již možná všimli, všechny názvy skladeb vycházejí z pojmu „Time“ (čas). Již v úvodu jsem předeslal, že „Chronoclast“ je dílem koncepčním a to jak po textové stránce, jíž dominují snahy dát do souvislostí tok času a světové údálosti, a to i po stránce hudební, kde můžete na ploše alba v několika momentech slyšet opakování některých motivů. Zcela zbytečné mi už přijde konstatování, že nahrávka je produkčně ošetřena na výbornou.
Přiznám se, že počáteční nadšení z „Chronoclast“ vystřídalo časem trošku střízlivější nahlížení na věc. Ovšem tento pocit neměl dlouhého trvání. Album jsem slyšel skutečně už (obzvláště v posledních dnech) mnohokrát a nenacházím zhola NIC, co by mě na něm přestávalo upoutávat. BURIED INSIDE mají na kontě velmi zdařilý a vyspělý debut, kterým si vytvořili svůj vlastní originální hudební projev. Už jen to je fakt zasluhující pochvalu a když k tomu připočteme další devízy v podobě sbírky výborných skladeb a svérázně pojatého konceptu, nelze hodnotit jinak než ...
CD k recenzi poskytli Day After records